Dwa Rowery – Natalia i Mateusz
  • Home
  • Blog
    • Podróże
      • Polska
      • Czechy
      • Niemcy
      • Szwajcaria
      • Francja
      • Hiszpania
      • Włochy
      • Austria
    • Pozostałe
      • Motywacja
      • Przemyślenia
    • Wyścigi
    • Recenzje
  • Współpraca
  • Sklep
    • Koszyk
    • Regulamin sklepu
    • Polityka prywatności
    • Zasady

Brama Morawska – 135 kilometrów wzdłuż Odry i Ostrawicy

·

16 maja, 2023

W 2018 roku podczas Rowerowego Forum Metropolitalnego władze pięciu województw podpisały list intencyjny dotyczący współpracy przy budowie nadodrzańskiego szlaku Blue Velo, którego początkiem miała być Brama Morawska, a końcem Morze Bałtyckie.

Przez kolejnych pięć lat w tym zakresie zmieniło się niewiele, poza budowanym już wówczas odcinkiem na Pomorzu Zachodnim. W pozostałych rejonach znaki Blue Velo – owszem – stoją, choćby w okolicach Oławy, ale szlak rowerowy w znaczącej mierze prowadzi po wałach przeciwpowodziowych, które zostały stworzone dla ochrony okolicznych terenów, a turystyka rowerowa niejako pojawiła się na nich „przy okazji”. W 2020 roku sprawdzałem ile i w jaki sposób da się przejechać wzdłuż Odry w stronę Opola. I owszem, Odra po po polskiej stronie pozwala by wzdłuż jeździć rowerem, ale czy można to nazwać szlakiem rowerowym o europejskim standardzie? Zdecydowanie nie.

A jak to wygląda u naszych sąsiadów? Zgoła inaczej! To, że Czechy potrafią ułatwić życie rowerzystom wiadomo nie od dzisiaj. Sieć ścieżek jest tak gęsta, że łatwo można się zgubić. Są to zarówno odseparowane od ruchu, dedykowane tylko rowerzystom drogi, jak i szlaki prowadzące po mało uczęszczanych drogach publicznych, a także leśnych duktach.

Trasa wzdłuż czeskiej części Odry stanowi fragment szlaku EuroVelo 4. Postanowiliśmy sprawdzić jak wygląda, dodając do trasy nieco górskiej wspinaczki po przedgórzu Beskidów, oraz drogę powrotną wzdłuż kolejnej rzeki – Ostrawicy. Start i meta naszej pętli znajdowała się w miejscowości Olza, na wygodnym parkingu przy miejscowym kościele, ale można ją rozpocząć również nieco dalej, w Zabełkowie, gdzie rozpoczyna się Pętla Meandrów rzeki Odry.

Tam też udajemy się w pierwszej kolejności. Betonowa nawierzchnia wijąca się w gąszczu różnorodnych roślin prowadzi aż do granicy w Chałupkach. Zanim jednak pokonaliśmy dawne przejście graniczne, musieliśmy przebić się przez targ staroci, który akurat tego dnia został tam zorganizowany.

Od samego przekroczenia granicy czesko-polskiej witają nas charakterystyczne żółte tablice wskazujące drogi rowerowe i odległości do kolejnych miejscowości. Pod tym względem Czechy nie mają sobie równych. Bardzo szybko znajdujemy się na dedykowanej trasie rowerowej, która w sobotni poranek zaskakuje ilością osób z niej korzystających. Młodsi i starsi, na każdym rodzaju roweru.

brama morawska
brama morawska
brama morawska
brama morawska

Co trzeba podkreślić, trasa w wielu miejscach pokazuje nam że została zbudowana już jakiś czas temu, a nawierzchnia nie jest pierwszej świeżości. Co jakiś czas zdarza się też fragment szutrowy, jednak jak to się na Śląsku przyjęło – są to same premiumy gravelowe, spokojnie da się je przejechać także na rowerze szosowym.

Tuż za lotniskiem Ostrawa zjeżdżamy z szlaku EuroVelo i odbjamy w kierunku górującej nad okolicą Lysej Hory. Rozpoczyna się urokliwy fragment z licznymi, choć krótkimi i niezbyt wymagającymi podjazdami. Trasa prowadzi cichymi i spokojnymi dróżkami, a ilość mijanych samochodów można policzyć na palcach obu rąk.

W miejscowości Frydlant nad Ostravici wjeżdżamy na kolejną ścieżkę, która poprowadzi nas z powrotem do Ostrawy – wzdłuż rzeki – a jakże! – Ostrawica. Kilka pierwszych kilometrów to świetny odcinek szutrowy, następnie równe i dobre asfalty. Niezmiennie, towarzyszą nam tłumy innych rowerzystów, którzy wyszli z domów mimo niespecjalnie sprzyjającej pogody (nieco ponad 10 stopni i przelotna mżawka).

Odcinek Frydlant-Ostrawa pełen jest małych barów, kawiarni i budek ulokowanych wzdłuż ścieżki co każe twierdzić, że w cieplejsze dni ilość rowerzystów korzystających z tej drogi jest jeszcze większa. Wcale nas to nie dziwi, bowiem trasa jest przyjemna, nie ma żadnych dużych przewyższeń i jest poprowadzona zdala od ruchu i centrów miast.

To z drugiej strony jest też minusem, ponieważ każdą z miejscowości omijamy bokiem i tak naprawdę nie jesteśmy w stanie poznać zaolziańskiej kultury i zabytków. To drobny minus, choć uzasadniony, w centrum ciężko byłoby wytyczyć bezpieczną ścieżkę dla rowerów. Zaś dla chcącego nic trudnego i zbaczając nieco z szlaku można zwiedzić najważniejsze miejsca.

Trasa nazwana przeze mnie „Brama Morawska” bowiem przebiega w znaczącej mierze po obniżeniu będącym granicą Sudetów i Karpat to idealne rozwiązanie na spędzenie rowerowego dnia nie męcząc się specjalnie. Polecam!

Tags: blog kolarski czechy dzień na rowerze kolarstwo ostrawa podróże rowerowe
←Previous: Droga jest celem czyli 3-dniowy bikepacking po Pogórzu Przemyskim, Beskidzie Niskim, Sądeckim i Wyspowym
Next: Tatry na wyciągnięcie ręki. Podhalańsko-spiska pętla (albo i 2)→
Dwa Rowery – Natalia i Mateusz
  • Facebook
  • Instagram
  • TikTok
Używamy plików cookie na naszej stronie internetowej, aby zapewnić Ci najbardziej odpowiednie wrażenia, zapamiętując Twoje preferencje i powtarzając wizyty. Klikając „Akceptuję”, wyrażasz zgodę na używanie WSZYSTKICH plików cookie.
UstawieniaAkceptuję
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
SAVE & ACCEPT
 

Loading Comments...