Dwa Rowery – Natalia i Mateusz
  • Home
  • Blog
    • Podróże
      • Polska
      • Czechy
      • Niemcy
      • Szwajcaria
      • Francja
      • Hiszpania
      • Włochy
      • Austria
    • Pozostałe
      • Motywacja
      • Przemyślenia
    • Wyścigi
    • Recenzje
  • Współpraca
  • Sklep
    • Koszyk
    • Regulamin sklepu
    • Polityka prywatności
    • Zasady

Góry Izerskie – kraina idealna pod gravel

·

29 maja, 2020
góry izerskie

Góry Izerskie na turystycznej mapie Polski nie zajmują zaszczytnego miejsca. Daleko im do tatrzańskich strzelistych skał, czy choćby będących tuż obok Karkonoszy. W świadomości przeciętnego turysty są mekką narciarskich biegaczy ściągających tłumnie każdej zimy do Jakuszyc. Rowerzyści kojarzą je przede wszystkim z siecią ścieżek singletrack. Ale Izery to zdecydowanie więcej, Izery to idealna kraina do gravelowej eksploracji.

Zamknięcie granic nie jest takie złe, jakby się mogło wydawać. Pozwala odwiedzać miejsca, które do tej pory znajdowały się w schowanej głęboko w szufladzie liście miejsc do odwiedzenia „na później”. Do tej pory ta część Polski kojarzyła mi się przede wszystkim z Stogiem Izerskim i prowadzącą z Czerniawy katorgą – czyli najcięższym kilometrem w Polsce, jeśli chodzi o asfaltowy podjazd. To ten sam podjazd, który w ubiegłym roku podczas Race Through Poland pokonywałem w środku nocy, przy gęstej mgle i padającym deszczu.

Tym razem na eksplorację Izerów wybrałem się gravelem. Wczesnym rankiem wsiadłem do pociągu, który zawiózł mnie do Jeleniej Góry. To doskonała baza na start trasy, jak i jej metę, gdy zmęczeni będziemy zjeżdżać z Szklarskiej Poręby w dół.

Tuż po 7:00 rano wyruszam spod dworca w kierunku wsi Kopaniec położonej u podnóża Grzbietu Kamienickiego. Wąską asfaltową drogą mozolnie wspinam się do góry. Gdy kończą się zabudowania i zaczyna się las, za szlabanem kończy się także asfalt który zamienia się w rewelacyjny szuter. Taka nawierzchnia towarzyszy mi w zasadzie do samego Rozdroża Izerskiego, gdzie wjeżdżam na Grzbiet Wysoki.

Nawierzchnia nadal nie sprawia żadnych problemów, jedzie się bardzo płynnie i równo. Sytuacja zmienia się dopiero, gdy skręcam w prawo, chcąc zjechać do Świeradowa. Szlak wyraźnie rzadko użytkowany jest pokryty gęstą trawą w której kryją się ostre kamienie. Zjeżdżanie w takich warunkach jest jeszcze bardziej wymagające, niż wcześniejsze wspinanie się do góry. Na szczęście mniej więcej po kilometrze nawierzchnia się wyraźnie poprawia. Docieram do miasteczka, uzupełniam zapasy wody, ładuję akumulatory i ruszam w kierunku „katorgi”. Tym razem nie jadę klasycznie, z Czerniawy, a skrótem, odbijając w lewo chwilę za dolną stacją kolejki gondolowej.

Mam nadzieję, że przynajmniej chwilę dłużej utrzymam się w blokach, ale nic z tego. Najcięższy kilometr w Polsce nie daje taryfy ulgowej – bez silnych nóg, nie ma szans na podjeżdżanie. No, chyba że wypożyczymy w jednej z kilku wypożyczalni e-bike’a. Mozolnie wchodzę do góry mając wrażenie, że rok temu, nocą, szło się jakoś łatwiej. Co chwilę spoglądam za siebie, oglądając spektakularną panoramę Dolnego Śląska rozciągającą się na horyzoncie. Ale najlepsze widoki i tak są dostępne pod szczytem, przy schronisku.

Mimo, że był to przedostatni dzień maja, temperatura i porywisty północny wiatr szybko wyziębiły rozgrzany organizm. Nie tracąc zbytnio czasu, zjeżdżam w dół, asfaltową ścieżką, która – powiedzmy sobie szczerze – nie należy do najlepszych. Taka nawierzchnia, raz lepsza, raz gorsza – ale wciąż asfaltowa – towarzyszy mi przez kolejnych kilka, jeśli nie kilkanaście kilometrów. Droga co raz pnie się to w górę, to w dół, chociaż jazda po Wysokim Grzbiecie jakoś spektakularnie trudna nie jest. Mijam po lewej stronie Świeradowiec, po prawej Podmokłą i Rudy Grzbiet. Docieram do Hali Izerskiej, która pozwala zachwycać się kolejnymi wspaniałymi górskimi sceneriami.

Wzdłuż Izery i polsko-czeskiej granicy docieram do Stacji turystycznej Orle. To jedno z najwspanialszych schronisk w okolicy, którego budynki kiedyś były obiektami huty szkła. Stanowi niezłą bazę na biwak, choć takich miejsc w Izerach jest zdecydowanie więcej. Jak choćby bardzo ciekawie zaprojektowane wiaty z „naturalnym” dachem, które oprócz schronienia od deszczu, pozwolą przenocować.

W Jakuszycach postanowiłem wjechać na singletrack, który hucznie został otwarty jesienią ubiegłego roku. Po przejechaniu sporej części szlaków Glacensis spodziewałem się chyba zbyt wiele. A podążając ścieżką w okolicach Szklarskiej Poręby czułem spory niedosyt i rozczarowanie. Single, mimo że relatywnie wciąż nowe są już mocno wypłukane, w wielu miejscach bardzo nierówne, do tego wydają się być nieprzewidywalne. Tak naprawdę przejechanie kilkukilometrowego fragmentu kosztowało sporo sił. Na plus zasługuje infrastruktura dodatkowa w postaci wiat i zestawu narzędzi. Choć pozostawienie ich na otwartej przestrzeni, sprawia że są już dość mocno skorodowane i nie przewiduję, by wytrzymały długi okres czasu – i to nie bynajmniej z przyczyn działalności ludzkiej.

I podnóża Wysokiego Kamienia przemierzam lasy idealną gravelową autostradą, która prowadzi mnie aż do Zakrętu Śmierci. Tam kończę eksplorowanie Izerów, ale nie kończę dnia. Już w 100% po asfalcie liżę nieco Karkonoszy wspinając się do Jagniątkowa i zgrabnie omijając kolejne deszczowe chmury przez Rudawy Janowickie docieram do Marciszowa.

Czy Izery nadają się na gravela? Zdecydowanie! Jest to kraina wręcz pod tego typu rowery stworzona, pozwalająca niespiesznie eksplorować kolejne ścieżki. To też świetne miejsce na kilkudniowy wypad bikepacking’owy. Miejsc do biwakowania nie brakuje, a tereny lasów w Świeradowie i Szklarskiej Porębie znajdują się na pilotażowej liście miejsc przeznaczonych do bushcraftu. Nie mogę się doczekać otwarcia granic, by móc tu wrócić i zaliczyć również czeską część tej niezwykłej krainy.

Tags: bikepacking blog kolarski dzień na rowerze góry izerskie gravel kolarstwo motywacja podróż podróże rowerowe
←Previous: Race Through Poland indywidualnie – #rtp2020
Next: Spodenki Eroe – czy na pewno najlepsze bibsy świata?→
Dwa Rowery – Natalia i Mateusz
  • Facebook
  • Instagram
  • TikTok
Używamy plików cookie na naszej stronie internetowej, aby zapewnić Ci najbardziej odpowiednie wrażenia, zapamiętując Twoje preferencje i powtarzając wizyty. Klikając „Akceptuję”, wyrażasz zgodę na używanie WSZYSTKICH plików cookie.
UstawieniaAkceptuję
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
SAVE & ACCEPT
 

Wczytywanie komentarzy...